10. Починаємо розмову про правила безпечного споживання


Фахівці вже не сперечаються про те, чи існують кліматичні зміни. Учені стурбовані збереженням екологічного стану хоч би на колишньому рівні. Допомогти довкіллю і забезпечити майбутнє нашим дітям може кожен з нас, переставши бути надмірним споживачем.

На сьогодні ми живемо великою «мрією нації» про більшу кількість речей, про кращі і більші машини, просторі і сучасні будинки, наповнені технологічнішими приладами. Народилася концепція «застарівання», при якій старий, несучасний або поламаний товар міняють на нову модель. Цей напрям активно підтримується телебаченням і комерційними компаніями. Ми багато працюємо, щоб заробити гроші на такий спосіб життя.

ПОДУМАЙТЕ, чи дійсно вам потрібен такий великий будинок з вітальнею-стадіоном або безліччю кімнат? Чи потрібна вам величезна трилітрова машина для того, щоб з’їздити в магазин? Чи є необхідність в черговій дрібничці, яка валятиметься у вас удома і, зрештою, опиниться на смітнику. З кожним актом купівлі ставте собі запитання про ваші справжні, а не навіяні рекламою потреби. Треба бути етичним покупцем і закріпити це у своєму образі мислення.

Цікаво, але на Заході адепти здорового способу життя вже давно пропагують етичного споживача, навіть існують терміни «етичний споживач (ethical consumer)» і «етичний консюмеризм (ethical consumerism)». Етичний консюмеризм є цілеспрямованим придбанням товарів і послуг, при якому споживач розглядає свою купівлю як етичну. Це означає мінімальну експлуатацію людей, тварин і довкілля. Тобто етичний консюмеризм має на увазі вибір товарів, що мають меншу шкоду для довкілля, людей, тварин і інших істот, з позитивним соціальним і екологічним впливом.

Етичний консюмеризм зустрічається також як етичне споживання, етичне придбання, моральне придбання, етичне походження, етичний шопінг або зелений консюмеризм.

У книзі Мелисси Коркхіл «Як бути етичним покупцем» наведена вражаюча думка: «Важливо замислитися на тим, як ми витрачаємо гроші, тому що кожна придбана річ вичерпує ресурси нашої планети в небезпечній швидкості. Зростання рівня викиду вуглекислого газу веде до глобального потепління і кліматичного хаосу. Продовження в такому темпі призведе до смерті міль­йонів людей, не враховуючи тварин і рослин. Якщо ми бажаємо мати майбутнє, нам слід перестати споживати в такій безрозсудній нестриманості. Ми повинні враховувати соціальний і екологічний вплив при кожній купівлі. І нас наслідує це робити для нас самих, не лише для здоров’я планети». Ми можемо робити етичний вибір стосовно усіх сфер нашого життя. Але що і як вибирати?

Ще півстоліття назад основу харчування складали місцеві продукти, в магазин люди ходили зі своєю тарою, купівлі приносили додому в сіточках. Але зараз звичні для нас овочі можуть привезти з далеких країн, і часто літаком, який вважається серед усіх видів транспорту найшкідливішим для екології. Про походження багатьох продуктів ми навіть не здогадуємося. Переробка їжі досягла свого апогею: чудова комбінація основного компонента і різних стабілізаторів, консервантів, ароматизаторів, піногасників, цукрозамінників...

1. Будьте творчими. На ринках прагніть купувати місцеві, домашні і свіжі продукти безпосередньо у фермера. Правда, вибрати добросовісну «хазяєчку» практично неможливо. Тут допоможе хіба що довіра, інтуїція і спілкування. У цьому сенсі хороша альтернатива ринкам — невеликі органічні магазинчики, що пропонують сертифіковані органічні продукти, вирощені без хімії, з постачанням безпосередньо від фермера.

2. Уникайте купівлі екзотичних і несезонних продуктів. Погодитеся, полуницею ласувати корисно і дешевше влітку. А екзотична папайя або манго зовсім не тієї якості і смаку, як в тропічних країнах.

3. Вирощуйте самі органічні овочі, зелень, ягоди, фрукти у власному саду або в квартирі на підвіконні. (На мою думку, це дуже важко)

4. Інформуйте ваш місцевий магазин про продукти, які ви хотіли б там придбавати. Можливо, ваш голос буде врахований і побажання виконається.

5. Віддавайте перевагу органічним продуктам, вирощеним без пестицидів, мінеральних добрив, що позитивно впливає на здоров’я людини і довкілля.

6. За справедливу торгівлю. При виборі зарубіжних продуктів віддавайте перевагу товарам, сертифікованим за стандартами справедливої торгівлі Fairtrade.

7. Домашня кулінарія. Приготування йогурту і хліба в домашніх умовах принесе вам задоволення і забезпечить упевненість в кінцевому продукті.

Що таке справедлива торгівля Fairtrade?

Логотип Fairtrade на продукції означає, що продукція сертифікована міжнародним сертифікаційним органом FLO — CERT і відповідає певним вимогам: виготовлена співтовариством робітників за гідну заробітну плату без вимушеної або дитячої праці при дотриманні вимог охорони праці людини.

Мелісса Коркхіл зазначає: «Зайдіть в популярний магазин і кожна річ на продажі матиме приховану історію. Стильна спідниця може виявити сумну історію про неповнолітню робітницю в Бангладеші, яку змушують працювати по 20 годин в день і спати на підлозі біля швацької машини за 50 пенсів (близько 6 грн.) в день».

Справедлива торгівля (від англ. Fairtrade) — організований громадський рух, який відстоює справедливі стандарти міжнародної трудової, екологічної і соціальної регуляції, а також громадську політику, відносно маркірованих і немаркірованих товарів, від ремісничих виробів до сільськогосподарських продуктів.

Близько 7,5 мільйонів фермерів, працівників, їх сімей і співтовариств в 58 країнах мають користь від міжнародної системи чесної торгівлі.

«Справедлива торгівля» вимагає за вироблений фермерами продукт платити на рівні ринкових цін, посилаючи таким чином виклик до світового масового ринку стосовно несправедливого відношення до бідніших і слабкіших виробників. Товари, сертифіковані Fairtrade, часто мають дещо вищу ціну, ніж звичайні, проте споживачі, які дотримуються етичного консюмеризма, усвідомлено вибирають продукт з вищеназваною відміткою. На ринку України присутні деякі імпортовані товари, які сертифіковані за стандартами Fairtrade: чай, кава, шоколад, спеції, локшина, крупи, сумки з бавовни, а також косметичні засоби. Етичними перевагами системи Fairtrade є: гідна заробітна плата для фермерів і виробників, підтримка локальної економіки, зв’язок з іншими культурами, мінімізація екологічної шкоди, вища якість продукції, практика вирощування без синтетичних засобів, підтримка локальних співтовариств (внесок у розвиток охорони здоров’я, освіти).

Висновок.

Не переживайте, якщо не виходить реалізувати усі наші поради. Ми живемо в суспільстві, де людина часом не здатна відмовитися від «неетичних» речей. В цьому випадку поступайте так, як вам підказує ваш світогляд на даний момент.

Але пам’ятайте, що людина вільна не лише вибирати, але і відповідати за свій вибір. Як споживачі, ми маємо змінити світ на краще. Вибираючи етичний продукт, ми підтримуємо відповідальних виробників і голосуємо за кращу екологію.

Запрошуємо всіх до діалогу, дискусії. Поміркуйте і напишіть нам в блог: чи могли б особисто ви відмовитися від споживання деяких товарів (яких?) заради збереження навколишнього середовища для майбутніх поколінь, ваших власних дітей?


Розмову про правила безпечного споживання продовжує Давид Габрієлян 28.09.13.


Як повернути товар в магазин: правила повернення товару

Що говорить Закон про повернення товару або, що треба знати про порядок повернення товару.

Отже, повернути товар належної якості у магазин (або обміняти його на інший аналогічний) можна, якщо дотримані наступні умови повернення товару:

      1.      Його немає у переліку тих товарів, що не підлягають обміну та поверненню;

2.      Він не використовувався, і зберігся у тому вигляді, якому його придбавали;

3.      Пройшло менше двох тижнів з моменту придбання товару;

4.      Є касовий або товарний чек.

 Всі ці умови вичерпні. Тобто, якщо вони дотримані, можна сміливо йти в магазин.

Продавці, як правило, обізнані з вашим правом обміняти чи повернути товар належної якості. Воно передбачене ст. 9 Закону України «Про захист прав споживачів». Пам’ятайте: упевнена поведінка без зайвих емоцій і посилання на норми закону гарантують вам повернення грошей. Тепер докладніше про правила повернення товару який просто вам не підійшов.

Чого в магазин не повернеш?

Кабінет Міністрів України своєю постановою від19.03.94 N 172 затвердив Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну(поверненню).

До цього переліку потрапили усі продовольчі товари, лікарські препарати та засоби,предмети сангігієни, а також деякі непродовольчі товари, зокрема, дитячі іграшки і товари для немовлят, тканини, килимові вироби метражні, білизна натільна та постільна, друковані видання, пиломатеріали, записані DVD-диски, інструменти для манікюру, педикюру, ювелірні вироби.

Річ у тім, що держава гарантує не лише ваші права, але й права інших споживачів, які ймовірно пізніше придбають повернутий вами товар. Відтак, повернути товар з цього переліку не вдасться.

Зберегти товарний вигляд

Буває таке, що в магазині купили взуття, принесли додому, взули ще раз воно почало тиснути, та й фасон здається вже не таким модним, а ще чоловік (дружина) розкритикував(ла) покупку?..

Знімайте взуття, загортайте його в пакувальний папірець і кладіть назад у коробку! Бо обміняти чи повернути товар належної якості можна лише у тому випадку, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд (у тому числі, пломби, ярлики) та інші споживчі властивості. Це прямо прописано у ст. 9 Закону про захист прав споживачів. Якщо ви хоч раз вийдете на вулицю, повернути товар, який вже використовувався вже не вийде (якщо звісно взуття не браковане).

Час на роздуми - 14 днів!

Два тижні – стільки закон дає покупцю часу, аби повернути товар належної якості. Далі повернення товару можливо тільки по гарантії.

До речі, іноді продавці плутають цей термін із гарантійним строком, протягом якого можна повернути бракований товар. Іноді робиться це свідомо, аби «відшити»невпевнених покупців. Але оскільки ви читаєте цю статтю, можете вважати себе споживачем, обізнаним у своїх правах.

Такому несвідомому продавцю можна процитувати норму ст. 9 Закону про захист прав споживачів, згідно з якою «споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем». До речі, текст Закону має бути у «куточку споживача» магазину.

Звичайно, продавці навряд оголошуватимуть триваліший строк, але два тижні - це мінімальний термін повернення товару належної якості, гарантований законом.

При цьому вас не повинно бентежити, що у цитованій нормі йдеться лише про обмін товару. Можна й повернути, забравши гроші. Як – читайте нижче.


Зберігайте чеки

Касовий або товарний чек – це не лише елемент механізму контролю держави за сплатою підприємцем податків, але й добра звичка споживача, яка час від часу економитиме його гроші і нерви. Якщо ви не берете чеків, повернути товар у магазин шансів немає.

Згідно ст. 9 Закону про захист прав споживача, обмін товару належної якості провадиться, якщо збережено розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

В іншому випадку, звідки продавець знатиме, що товар, який ви хочете повернути, придбаний саме у нього, хай навіть 5 хвилин назад? І формально він буде правий.


Маленькі хитрощі

Відомо, що закони пишуться так, що їх можна тлумачити по-різному. Висмикнувши з контексту одне речення, продавець може перекрутити зміст положення (норми)закону на свою користь.

Як вже згадувалося, продавець може наполягати, що товар належної якості можна лише обміняти, бо ж згідно з частиною 1 ст. 9 Закону про захист прав споживачів «споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням». І всі інші умови, які згадуються у законі, і які ми вже описали, стосуються лише обміну товару належної якості…

Втім, якщо читати статтю далі, то виявиться, що у наступній частині написано: «Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж».

Тобто, якщо з будь-яких причин товар вам не підійшов, ви можете обміняти його на аналогічний. Але якщо «аналогічного»потрібного вам в магазині не виявиться, то ви маєте право на свій розсуд:

1.      Придбати на витрачену суму інші товари з цього магазину, або

2.      Повернути собі гроші за товар, або

3.      Попросити продавця поінформувати, коли з’явиться товар, який влаштує вас за кольором, розміром і т. д…


Варіант обираєте ви.

Можливо, продавцю доведеться пояснити, чому(суб’єктивно для вас) запропонований ним товар не є «аналогічним». Обґрунтування можуть бути абсолютно різними. Пам’ятаєте, як Семен Семенович Горбунков ходив по магазинах і намагався витрачати гроші? Так і ви можете пояснити, що вам потрібний«такий самий, але з пелра… перламутровими ґудзиками». Тут закон на стороні вередливого покупця.

Якщо ж ваші аргументи на продавця не діють, у такому разі варто поспілкуватися із його керівником або старшим менеджером– ті можуть виявитися більш обізнаними в питанні ваших прав щодо повернення товару належної якості.

Також можна попередити про потенційне ваше звернення до відділу захисту прав споживачів місцевого виконкому. Варто при цьому не забувати, що спокійна, упевнена поведінка, посилання на норми закону з боку покупця діють переконливо на продавця, якому зайві проблеми пов’язані із перевірками, не потрібні.
 

Деякі формальності

Також слід знати, що для оформлення розірвання договору вас можуть попросити написати на ім’я директора магазина заяву про поверення товару.

Згідно із законом, розрахунок при поверненні товару здійснюється виходячи з його вартості на час купівлі. За загальним правилом гроші мають повернути одразу (у день розірвання договору). Втім, якщо магазин виявиться бідним і не зможе повернути гроші у день розірвання договору, тоді гроші мають вам повернути не пізніше ніж протягом семи днів. Знову ж таки за законом.

 

Пожалуйста, подождите

 

1 комментарий:

  1. Хороші статті, Ви чули про містера Бенджаміна, електронна пошта: 247officedept@gmail.com - Контакт WhatsApp: + 1-9893943740 - хто працює з фінансовою службою, вони видають мені позику в розмірі 95 000,00 доларів для запуску мого бізнесу, і я плачу їм щороку ось уже два роки, а у мене ще 2 роки, хоча мені подобається працювати з ними, оскільки вони є справжніми позикодавцями, які можуть дати вам будь-яку позику.

    ОтветитьУдалить